Wzrasta odsetek marketerów wykorzystujących w pracy wyniki modeli ekonometrycznych

Potplant shaped like a graphWedług szacunków grupy domów mediowych OMD do 2020 roku modelowanie ekonometryczne w planowaniu kampanii marketingowych będzie wykorzystywało 80%  marketerów dysponujących danymi umożliwiającymi przeprowadzenie analiz statystycznych.

 

„Obserwujemy wzmożone zainteresowanie marketerów modelami ekonometrycznymi. Pozytywnym zaskoczeniem jest dla nas stosunkowo wysoki poziom wiedzy marketerów i chęć rozwijania ich kompetencji w tym zakresie. Wciąż największą barierą w korzystaniu z tego rozwiązania  jest dostęp do odpowiednich danych sprzedażowych na poziomie finalnego konsumenta. Dodatkowo dochodzi do tego przywiązanie do dotychczasowych strategii i niechęć do  wprowadzania zmian, które często wiążą się z implementacją wniosków z modeli.  Pomimo tego, marketerzy oswoili się z zagadnieniem i coraz częściej są zainteresowani zdobyciem wiedzy na temat swoich marek opartej o twarde, policzalne dane. – mówi Aniceta Cymbała, Econometrics Manager OMD”.

 

W przełamywaniu barier przodują takie branże jak OTC, FMCG, w nieco mniejszym stopniu korzysta z tych rozwiązań szeroko pojęty sektor  usług (banki, ubezpieczyciele, telekomunikacja, sieci sklepów i restauracje). Modele ułatwiają podejmowanie strategicznych decyzji. Wszystkie wnioski oparte są o wskaźniki sprzedażowe, dlatego mimo barier rynek modeli ekonometrycznych dynamicznie rośnie. W przeciągu tylko ostatniego roku OMD podwoiło liczbę zamówień na realizacje modeli.

 

Najczęściej realizowanymi projektami są modele wolumenów, udziałów rynkowych, a także  modele świadomości marek. Z ekonometrii wbrew pozorom najczęściej korzystają branże, które nie posiadają własnych danych (jak np. banki, firmy ubezpieczeniowe, restauracje itp.),  kupują je z paneli sklepów lub aptek. Z danych OMD wynika, że z modelami miało do czynienia około 40% największych reklamodawców sektora OTC i ok. 30% sektora usług ze znaczną przewagą telekomunikacji.


O modelach ekonometrycznych:
Ekonometria pozwala na optymalny dla zwrotu z inwestycji (ROI) dobór media mixu. Dzięki modelowaniu możliwe jest określenie optymalnej intensywności i rozłożenia kampanii w czasie, jak również dobór taktyk w ramach poszczególnych kanałów. Przewidywanie efektów porównywanych mediaplanów/mediamixów przyczynia się do maksymalizacji korzyści ze zwrotu inwestycji w reklamę klientów. Modele dostarczają także strategicznych informacji związanych  z oceną dotychczasowej komunikacji pod kątem efektywności kreacji, tego czy i jak szybko występuje efekt wearout, a także tego jak na sprzedaż wpływa komunikacja i inne działania marketingowe konkurentów. Klienci widzą wymierne korzyści w zastosowaniu ekonometrii, która pozwala im na znaczące oszczędności. Jest to bardzo istotny fakt, zwłaszcza w dobie uważnie wydawanych budżetów marketingowych i ekspansji konkurencyjnych marek.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Zaufali nam

Śledź nasz profil na portalu Linkedin