6 mitów na temat serwisów SVOD oraz VOD – opracowała Marta Pichlak – Miarka

Z mitami na temat młodego rynku e-wideo zmierzyła się Marta Pichlak-Miarka. Rynek VOD rozwija się na wszystkich wymiarach – rośnie jego popularność wśród użytkowników, a reklamodawcy przestają traktować e-wideo jako opcjonalne uzupełnienie kampanii w TV.

1. Użytkownicy serwisów SVOD to cord cutters, czyli osoby, które porzuciły płatną telewizję.

NIEPRAWDA

Wśród osób, które mają wykupioną subskrypcję serwisu SVOD jedynie 1% to osoby, które nie posiadają płatnej telewizji. W Stanach Zjednoczonych mówi się już o 41% abonentów płatnej telewizji, którzy planują rezygnację z tej usługi i bardzo niskim poziomie zadowolenia z usług płatnej telewizji, który ten proces przyspieszy. (Źródło: badanie Focus Vision i Zanthus). Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że w Polsce mamy już ok 1,12 mln osób, które korzystają z serwisów SVOD ( Netflix, HBO). Biorąc pod uwagę, że w gospodarstwie domowym co najmniej dwie osoby korzystają z płatnej licencji możemy przyjąć, że w Polsce mamy ok 400-550 tysięcy subskrypcji SVOD z czego tzw. cord cutters to ok 25 tysięcy gospodarstw domowych.

2. Użytkownicy serwisów SVOD nadal płacą za dostęp do tradycyjnej telewizji ale jej nie oglądają

NIEPRWDA

Usługa SVOD kupowana jest w Polsce jako dodatek do płatnej telewizji a jej użytkownicy wcale nie rezygnują z tradycyjnej formy oglądania telewizji. Z naszych badań wynika, że osoby posiadające subskrypcję SVOD to po prostu heavy users wszelkiego rodzaju treści rozrywkowych. Oglądanie filmów i seriali na platformach SVOD nie odbywa się kosztem ulubionych filmów i seriali w tradycyjnej telewizji. Spośród wszystkich analizowanych przez nas segmentów to właśnie w segmencie użytkowników SVOD odsetek osób posiadających swój ulubiony serial oglądany o stałej porze w telewizji linearnej jest największy i wynosi aż 71%.

Pytanie nr 2

3. Stacje TV nie obronią się przed ofensywą dużych globalnych graczy takich jak Netflix czy Amazon

NIEPRAWDA

Pozycja stacji telewizyjnych wydaje się niezagrożona. Zmieni się z pewnością sposób konsumpcji treści, większość treści produkowanych i/lub emitowanych przez stacje TV treści będzie dostępna w modelu AVOD. Bezkonkurencyjne będą wciąż lokalne produkcje a zwłaszcza programy rozrywkowe, z udziałem lokalnych gwiazd czy programy typu talk show, które nie mają swoich substytutów w ofercie globalnych graczy. Należy także pamiętać, że skłonność Polaków do płacenia za treści nie jest wysoka. Aż 57,7% respondentów naszego badania twierdzi, że konsumuje zbyt dużo treści aby za wszystko płacić.

4. Oglądający filmy i seriale legalnie na platformach SVOD lub VOD nie korzystają z serwisów pirackich

NIEPRAWDA

Stopień współużytkowania serwisów zapewniających legalny dostęp oraz nielegalny dostęp do treści video jest bardzo wysoki. Aż 39,1% Internautów ( 6,8 mln) to osoby, które korzystają zarówno z legalnych serwisów VOD jak i serwisów pirackich. Nieprawdą jest również fakt, że osoby płacące za dostęp do Netflix’a czy HBO nie zaglądają regularnie na strony takie jak CDA.pl, kinomaniak.tv czy kinoman.tv.

Pytanie 4

5. Piraci wiedzą, że są piratami.

NIEPRWDA

O tym, że skala piractwa w Polsce jest ogromna wiemy wszyscy. Wg naszych szacunków ok 10,8 mln Internautów w Polsce regularnie korzysta z nielegalnych źródeł dostępu do treści video. Okazuje się jednak, że blisko 87% użytkowników serwisów dystrybuujących treści bez zakupionej licencji sądzi, że serwisy te działają legalnie lub deklaruje brak wiedzy w tym zakresie. Co ciekawe prawie połowa respondentów rozważyłaby rezygnację z korzystania z serwisów dystrybuujących treści bez legalnych licencji gdyby dowiedzieli się, że korzystają z serwisów nielegalnych.

Pytanie nr 5 a

 

6. Content to kluczowy czynnik sukcesu zarówno dla płatnych jak i bezpłatnych serwisów VOD

NIEPRAWDA

Oczywiście dostęp do wysokiej jakości treści to podstawowy powód, dla którego użytkownicy decydują się na oglądanie filmów i seriali w Internecie. Bez atrakcyjnej oferty, która w Polsce oznacza także dostęp do lokalnych filmów i seriali dostawcy VOD /SVOD nie mogą walczyć o masowego widza. Biblioteka Netflixa w Stanach Zjednoczonych w lutym 2016 roku zawierała 34 000 godzin filmów i seriali. Oglądając Netflixa przez 3 godziny dziennie obejrzenie wszystkich treści zajęłoby nam ok 31 lat, nie zapominając o nowych produkcjach pojawiających się na platformie w każdym miesiącu.
Prawdziwym wyzwaniem jest zbalansowanie dostępnych treści oraz pozytywnego doświadczenia konsumenta z platformą poprzez mechanizmy personalizacji i silniki rekomendacji.
Paradoks wyboru dotyczy przede wszystkim osób najintensywniej oglądających filmy i seriale. Osoby oglądające głównie tradycyjną telewizję będące light userami filmów i seriali w Internecie najrzadziej deklarują, że znalezienie ciekawych treści jest dla nich problematyczne. Z kolei aż 56% osób posiadających dostęp do platform SVOD twierdzi, że wybór jest tak duży, że nie wiedzą jakiego wyboru dokonać.

Pytanie nr 6

O autorce tekstu:

Marta Pichlak- Miarka, managing director Annalect
marta_pichlak

Od 2004 roku związana z Grupą OMD. Od stycznia 2017 zarządza niedawno utworzonym w ramach grupy OMD oddziałem międzynarodowej firmy Annalect. Odpowiada za rozwój technologii i innowacje, analitykę danych oraz badania konsumenckie. W latach 2011-2014 była związana z SAS Insitute w Belgii, czołowym dostawcą usług analitycznych i business intelligence na świecie. Wspólpracowała z największymi marketerami na rynku m.in. Beiersdorf, McDonald’s, Grupy Żywiec, Perfetti Van Melle czy Nutricia.

Trenerka DIMAQ IAB oraz wykładowca akademicki. Prowadzi szkolenia w ramach OMD School oraz w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Prelegentka konferencji branżowych w Polsce i za granicą m.in. The Future of TV, VideoWars byScreenLovers, SAS Forum, E-shop.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Zaufali nam

Śledź nasz profil na portalu Linkedin